Schappennieuws is uitgebreid met SCHAPPENPRAAT, een maandelijkse column waarin gediplomeerd gewichtsconsulente en voedingsdeskundige Monique de laatste ins & outs over voeding bespreekt, lekkere en gezonde recepten deelt, maar ook vragen zal beantwoorden over voeding en diëtiek.

ORANJE KOORTS

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben geen voetbalfan. Ook niet als Oranje speelt. Eigenlijk heb ik gewoon totaal niets met dat spelletje. En natuurlijk: daar ben je misschien ook een vrouw voor, maar ik ken genoeg vrouwen die dan wel nog gekker doen tijdens de EK. Die dossen zich nog uitbundiger uit dan hun eega’s. Behangen hun huis en tuin met de meest irritante Oranje accessoires, dan wel zelf gekocht of overal gekregen waar je nu tegenwoordig maar komt. Ook supermarkt-land doet weer gulzig mee, zoals iedere keer. Maar dit jaar lijken alle bekende ketens grote stappen verder te gaan om maar zoveel mogelijk omzet te halen uit die Oranje-gekte die er heerst onder het Nederlandse volk.

We kunnen om te beginnen uiteraard ook dit EK-jaar weer vrolijk meesparen overal met voetbalplaatjes, bandjes, gadgets, poppetjes (ik vond de Beessies van de AH overigens geniaal!), wuppies, toeters, slingers, verzin het zo gek maar. PLUS heeft leuke armbandjes, die alle zestien gespaard op een rij het woord HOLLAND vormen. Albert Heijn is gestart met hun bekende voetbalplaatjes-album. Jumbo deelt tot op heden niets uit bij de kassa’s, maar pakken het aan door middel van vele tijdelijke Oranje producten op de markt te brengen. Ze hebben social media in de strijd gegooid: raad de snack bij iedere wedstrijd en win leuke prijzen. Een speciale site is hiervoor in het leven geroepen. Goede zet van ze. Twee vliegen in één klap: én ze verkopen hun eigen Oranje-snacks én hebben een bijzondere actie die vast heel veel aandacht gaat trekken.


Voor een voetbal-hater zijn dit barre tijden. Zeker ook voor mensen die een uitgesproken hekel hebben aan de kleur oranje (want ja, die bestaan ook). Gelukkig behoor ik niet tot de ergste groep van voetbal-haters maar om nu te gaan beweren dat het mij allemaal boeit, nou nee. Maar je zult in deze periode maar een voetbal-hater zijn. Zware tijden!

Ga even gewoon de deur uit en het begint al. In je eigen straat/buurt. Er zijn dit jaar meer straten versierd dan voorgaande jaren naar het schijnt. Ook meer huishoudens zijn van binnen en buiten oranje gekleurd. Oranje is nu ook niet bepaald een kleur die zich beschut opstelt, het knalt je min of meer tegemoet. Geen ontkomen aan dus. Als je vervolgens je weg vervolgt naar de winkels, moet je bijna je zonnebril op, al schijnt de zon niet. Oranje gloed knalt je overal tegemoet, schreeuwende uithangborden, knallende etalages. En dan in de winkels zelf…oranje winkelmandjes, oranje slingers, maar ook je dagelijkse producten ontkomen er niet aan: oranje vla, oranje brood (ja, echt waar, gespot!), oranje vis, vlees, en zelfs de koekjes en chips en sausjes zijn dit jaar in speciale tijdelijke oranje EK edities.

De bekende snackfabrikant Mora komt zelfs met een hele EK lijn in de diepvries. EK hapjes, EK bitterballetjes, EK fun mix. En zelfs de Lidl doet dit jaar uitbundiger mee dan ooit. Zo hebben ze dit jaar zelfs oranje voetbalkoekjes en hele emmers oranje spekkies en chips. Ook kun je er goedkoop een ingezongen cd kopen van sport coryfeeën Wilfred Genee en Johan Derksen (“ik doe niet mee aan al die belachelijke zaken…”).

AH heeft sinds heden ook weer hun voetbalplaatjes actie in de hete strijd gegooid om de oranje klanten te binden. Het lijkt oneindig dit jaar. En dat het aanslaat moge duidelijk zijn gezien de al gretige aftrek van alle Oranje producten en spulletjes. Van de week ontstond er bij de ingang van de Lidl een heuse opstopping. De reden? Jongeren stonden te poseren voor foto’s bij het grote display van Johan en Wilfred dat bij de ingang stond. Ook nu staan er weer drommen kinderen overal voor de ingangen van alle supermarkten, bedelend en smekend voor plaatjes en bandjes en wuppies.


We trappen er met zijn allen gewillig en zelfs gretig in. Heerlijke oranje vla, leuk! Of het lekker is? Geen idee. Of het bol staat met E-nummers en kleurstoffen? Ach…En dat het zeker twee keer zo duur is als een gewoon pak vla? Ach…Alles kan nu even, mag nu even. En dat hebben de supermarktbazen en ook fabrikanten heel erg goed begrepen. Sla een supermarktmagazine open deze maand en oranje voert de boventoon. Oranje recepten, oranje producten. We zien bekende Nederlanders in reclamecampagnes. Wesley Sneyder gulzig drinkend en lebberend aan een blikje van een bekend frisdrank merk. Zijn eega Yolante een pagina verder gezellig knabbelend en in een wulpse outfit zittend op de bank met een bekend chips merk in haar hand. Uiteraard alles in speciale oranje-edities. We mogen lekker snacken, lebberen, knabbelen. Dat is vooral deze maand de grootste boodschap. Zoveel mogelijk, want dat betekent weer flinke omzetten.

Of je nu wilt of niet: deze maand ontkom je er gewoonweg niet aan. Niet in je eigen supermarkt en niet op internet. Niet in je straat en zelfs niet aan je naaste buren die uitbundig uitdossen. De oranje-koorts is officieel toegeslagen. Hoe driftig ik ook mijn best gedaan heb al het oranje uit mijn huis te weren, ook ik ontkom er niet aan. Er liggen Plus bandjes in de keukenlade, om te sparen voor mijn lieve oogappeltje, de dochter van mijn vriendin, van 3 jaar oud. Zij vindt het vooral leuk om een lange ketting te maken van de bandjes, maar haar vader (een zeer fanatiek voetbalfan) smult stiekem mee van alle geleverde bandjes van vrienden en familie, die net als ik de opdracht kregen ze te sparen voor de dochter des huizes. Toen ik mijn voorlopige vangst onlangs overhandigde aan mijn vriendin, bedankte ze mij en fluisterde ze in mijn oor “S. hoopt dat het Friesland bandje hierbij zit, hij wacht thuis nu gretig op mijn komst!”. Even voor de duidelijkheid gaat het hier dus NIET om de dochter, maar om de heer des huizes.

Het werkt. Het verkoopt. Het slaat aan. Crisis of niet, oranje verkoopt. Ik neem nog maar een lekker kopje thee met een oranje koekje! HUP HOLLAND HUP!!!!!

Wat vindt u van de oranje gekte in supermarkt-land? Deel uw mening!

Print Friendly

Een reactie plaatsen

Zonder Facebook account kunt u hieronder reageren

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten