“…ik heb daar ook van die lekkere koekjes op”. Mijn vriendin vertelt me dat ze op een erg leuke brunch is geweest waar de meest heerlijke dingen werden gepresenteerd en ook flink verorberd werden volgens haar. “Welke koekjes?”. “Die kokos gevallen…hoe heten ze ook alweer?”. Mijn vriendin denkt diep na. Om op de naam van een bepaald koekje te kunnen komen, moet je inderdaad erg hard nadenken. Er zijn over de jaren heen enorm veel koekjes op de markt gezet en allemaal hebben ze de meest interessante namen. Sommige echt hilarisch. Ruitertjes, Cijfers en Letters, Bruine Beertjes, Koekkiemonstertjes, maar ook deftige namen als Patricia’s of Hern Hutters, Wellingtons, Weesper Moppen, Kattentongen…er wordt echt los gegaan op het bedenken van de meest vreemde namen.
Dit heeft uiteraard ook een goede reden. Fabrikanten willen zich graag onderscheiden in het overvolle koekjes schap van tegenwoordig, en naast een opvallende verpakking is een lekker bekkend en goed-in-het-oog springende naam ook enorm belangrijk. Sommigen houden het juist simpel, noemen hun product bijvoorbeeld “KOEKJE” of “KOEKKIES” maar velen maken er toch een hele sport van om met een catchy naam op de markt te komen.
Uiteraard geldt dit niet alleen voor het koekjes schap. We worden de laatste jaren immers echt overspoeld met nieuwe producten. Daarvoor moeten helaas soms ook oude vertrouwde producten wijken. Mijn moeder klaagde daar gisteren toevallig ook nog over toen ik haar belde, ze kwam erachter dat de vermicelli van haar eigen vertrouwde merk uit het assortiment was gehaald, om waarschijnlijk plaats in de schappen te maken voor meer kekke en pakkende vermicelli-soorten zoals cijfertjes en lettertjes, strikjes en andere figuurtjes. Alles leuker aangekleed verkoopt immers beter. En tja, dan gaan oude versleten producten de productie uit en balen juist oudere mensen zo vreselijk omdat zij weer één van hun oude vertrouwde producten voorgoed zien verdwijnen. Al het oude verdwijnt nu snel. Waar moeten ze anders immers heen met al die nieuwe producten? Zeker als je je bedenkt dat er iedere dag minstens drie nieuwe producten op de markt verschijnen. Daar kun je ook altijd alles over lezen hier op schappennieuws.
Ik persoonlijk vind het best geinig om al die nieuwe producten te besnuffelen op hun naam en ingrediënten. En daarbij kom ik de meest leuke namen tegen. Soms vind ik ze zelfs echt geniaal bedacht. Een tafelsaus Caramba noemen geeft je als consument automatisch een exotisch gevoel. Het klinkt spannend en daarom is het ook aanlokkelijk om het aan te schaffen. Een potje mayonaise met uitjes en currysaus wordt plots een stuk interessanter als je er Patatsaus op drukt. Dat klinkt (onbewust) smakelijker dan mayonaise met ui en curry. In die zin zijn al die kekke, soms grappige, soms moeilijke namen van al die producten die we tegenwoordig kunnen kopen enorm cruciaal om tot aankoop over te gaan.
En ook juist die moeilijke namen worden niet voor niets bedacht. We moeten er dan zelfs even ons geheugen voor gaan aanspreken om erop te kunnen komen, zoals mijn vriendin (“oh…die Nizza’s, weet je wel?”). Hoe vaker we erover moeten nadenken, hoe beter iets blijft hangen. En juist dat product maakt het onderscheid. Een rol biscuit of een pakje speculaasjes zijn er in alle soorten en maten en prijsklassen. Die kunnen we gedachteloos in het karretje gooien. Gaan we niet naar op zoek, kiezen het goedkoopste uit en denken er niet bij na, een rol biscuits is gewoon die rol biscuits. Maar “Schuddebuikjes” op je boterham wordt plots een bijzonder product waar je naar op zoek gaat. Je maakt er werk van, kijkt in de schappen over de andere merken heen op zoek naar juist die Schuddebuikjes voor op je boterham. De fabrikant heeft zo zijn doel bereikt: de gedachten van de consument. De naam vergeet je ook nooit meer.
Als je iemand om een boodschap wegstuurt, is het niet “oh, en een potje mayonaise” maar “een potje Patatsaus , die lekkere van het AH merk zelf, het ziet er geel uit”. Er komt een heel verhaal bij. Een verhaal dat we ons herinneren, dat we dus weer zo op kunnen roepen als we weer mayonaise of een andere saus willen kopen.
Dit zijn dus de belangrijkste redenen waarom er soms zulke grappige en moeilijke namen verzonnen worden. Jaja…alles heeft een reden als het op een product aankomt! Soms vallen namen ook niet zo goed. Neem nu de oude vertrouwde Negerzoenen. We herkennen die allemaal wel van vroeger. En jarenlang was de naam Negerzoen ook geen enkel probleem totdat deze enkele jaren geleden opeens gevoelig werd in de multiculturele samenleving van de laatste jaren. “Negers”, zoals mensen met een donkere huidskleur ook wel eens genoemd worden, voelden zich aangesproken. En dus werden het namen als “Chocolade Kusjes” of gewoon “Zoenen”. Meestal lijdt zo’n immens populair (en terecht, want oh zo lekker!) product daar dan verder niet onder.
Maar soms kan een naam dus wel nadelig blijven hangen en het hele product vernietigen. Ook hierin is de consument bepalend. En daarom zo belangrijk voor een fabrikant om “in zijn zak” te hebben en zijn producten te waarderen. Een product op de markt zetten lijkt makkelijk, maar daar is echt ontzettend veel denkwerk aan vooraf gegaan. Een pakkende naam, een goed in het oog springende verpakking die gericht is op de doelgroep, en een goede promotie.
Vooral de promotie heeft de laatste jaren een enorm belangrijke rol gekregen want nogmaals: de fabrikant moet tegenwoordig echt om zijn plekje in een overvol schap knokken. Social media is tegenwoordig ‘the place to be’ voor fabrikanten. Twitter, Facebook, Hyves…we kunnen er niet omheen en ook niet om alle “likes” van tal van bekende merken/producten. Leuke acties om mensen hun pagina te laten volgen zijn tegenwoordig op Facebook bijvoorbeeld geen uitzonderingen meer. En we vinden het ook echt leuk. Plots is een vertrouwd en lekker product uit de supermarkt niet iets onpersoonlijks maar iets leuks wat gevolgd kan worden. Hoe leuk is dat?
Ik vind het leuk. Ik ben blij met deze ontwikkelingen want naast gewoon leuk is het voor de consument ook veel makkelijker om aan nodige informatie te komen. Het interesseert mij enorm als Optimel met een nieuwe smaak komt en daar via Facebook ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Ik vind het erg fijn als ik op mijn tijdlijn te lezen krijg dat er een nieuwe zeep te koop is bij mijn favoriete zeepwinkel Lush. En ook vind ik het erg leuk om de meningen en reacties te lezen van anderen. De fabrikant ook. Die leest gezellig mee om zo hun producten nog beter te kunnen presenteren, naar de wens van de klant.
“…de cupcakes waren ook erg lekker!” gaat mijn vriendin verder. “…Zeker zelf gebakken?” vraag ik. “Ja, nou nee, met zo’n pakket, weet je wel, hoe heet dat nou…met die leuke plaatjes erbij…prinsesjes en zo…van Koopmans”. Ik zucht. De fabrikant heeft ook bij mijn vriendin zijn doel wel bereikt! En u? Welke namen vindt u leuk, grappig, interessant, of juist irritant, moeilijk of nietszeggend? Laat uw reactie achter!