Soms loop ik nietsvermoedend een supermarkt binnen en loop ik er echt blij weer uit. Dan ben ik namelijk verrast. Hoe dom dit ook mag klinken, ik kan echt blij worden als ik weer een hele fijne nieuwe ontdekking doe in de schappen, als er plotseling een nieuw verrassend product bij is gekomen. Als er iets nieuws wordt aangekondigd door fabrikanten, dan is de lol er al af. Nee, het gaat echt om die onverwachte plotselinge ontmoetingen met een spik-splinternieuw product, dat je nog niet kent en ook totaal nieuw op de markt wordt gezet. Dat zijn de absolute toppertjes. Maar ook de reeds bestaande producten kunnen mij erg blij maken. Als er dan plots een nieuwe smaak bij is gekomen, of een nieuwe variant op de reeds bestaande.
Vorige week liep ik ook weer nietsvermoedend mijn dagelijkse gang door de gangen van mijn plaatselijke supermarkt. En daar, bij het zuivel schap, maakte mijn hart weer een erg blij sprongetje: een onverwachte, onaangekondigde tijdelijke nieuwe variatiesmaak van Optimel drink, de smaak cassis. Ik krijg dan eerst een erg vrolijk gevoel en meteen ook de neiging om de gehele voorraad mee te graaien, maar gelukkig beheers ik me wel. Dan bekijk ik het nieuwe pak, wat mij nog vrolijker stemt vanwege de nieuwe plaatjes en kleurtjes…Ik leg het pak in mijn mandje (tegenwoordig verrijdbare) alsof ik er een baby in leg, en ga ook meteen het gehele zuivel schap af voor hopelijk nog meer verrassingen. Ik hunker naar meer! Als ik dan nog wat vind krijg ik opnieuw een klein geluksgevoel. Ja, en dat gewoon bij het zuivel schap in de supermarkt! Kleine gelukjes.
Thuis aangekomen kan ik nooit wachten om mijn net ontdekte schat uit te proberen. Ook al staat er nog een pak aangebroken kokosdrink in de koelkast, deze MOET ook open en geproefd worden! Heerlijke smaak trouwens, deze cassis. Jammer dat het maar een tijdelijke smaak is.
Na wat navragen blijk ik niet de enige te zijn met deze “afwijking”. Altijd wel min of meer gedacht dat dit een dingetje was waar andere collega’s die werkzaam zijn in de voeding en diëtiek ook last van hadden. Maar het blijkt dus veel breder. Zelfs de meest hoge pieten in de zakenwereld kunnen naar het schijnt erg blij worden van een nieuw product in de supermarkt.
Mijn vriendin heeft “het” ook regelmatig. Zo kan zij een enorm blij gevoel krijgen als ze in het vriesvak een nieuwe smaak Ben & Jerry’s ijs tegenkomt. Ze graait net als ik nog net de 12 potten nog niet mee die er staan, en beheerst zich, maar weet niet hoe snel ze thuis moet komen (wat al sowieso moet natuurlijk met ijs in je boodschappentas) en meteen na thuiskomst gaat de pot open en de lepel erin. En ze geniet dubbel. Of nou ja, erg vaak, want soms valt een nieuwe smaak wel wat tegen. Dat herken ik ook wel. Dat een nieuwe smaak lekkerder lijkt dan dat hij is. Of dat een nieuw soort pastasaus totaal niet smaakt. Zelfs soms ronduit vies is. Dan is je geluksmomentje inderdaad wel meteen voorbij. Teleurgesteld.
Want helaas kun je ook erg teleurgesteld worden in je dagelijkse gang door de supermarkt. En dan heb ik het nog niet eens over dagelijkse ergernissen, zoals lege schappen of een lange rij bij de kassa, maar echt over dat nu net jouw favoriet uit het assortiment gehaald is. Iets simpels wat jij dagelijks gebruikt. Neem bijvoorbeeld je favoriete saus. Je loopt nietsvermoedend naar het schap en komt dan plots tot de ontdekking dat op de plek van je favoriete potjes plots een ander potje staat. Wat is dat nou voor vreemde eend? En wat doet het daar op het plekje van jouw potjes? Waar is het kaartje voor het schap gebleven? Er staat nu een andere naam en prijs op, waarschijnlijk van die vreemde eend die er nu staat. Wat is dit!!!!!! Vervolgens hou je de eerste beste winkelmedewerker aan die in jouw buurt staat of langsloopt, of dat nu de slager is of de bakker van de supermarkt kan je niks schelen, jij wilt een verklaring en wel meteen! Waar is je favoriete saus! Als de medewerker de grootste moeite voor je doet om erachter te komen, sta jij ondertussen schichtig tien keer het schap uit te pluizen: staan ze niet ergens anders? Staan er nog ergens wat verdwaalde potjes? Meteen hamsteren als dat het geval is. Als de medewerker dan terugkeert om je het slechte nieuws te brengen, baal je en kun je de arme man/vrouw wel wat aandoen. Zoveel teleurstelling. Je wist min of meer al meteen dat het heerlijke potje met saus gewoon weer uit het assortiment gehaald is maar toch hield je wat hoop dat de medewerker wat anders zou zeggen. Balend en met een mokkend gevoel dat nog echt even wat na kan sudderen, keer je terug naar huis.
Ook dit scenario is mij al eens overkomen, en ik dus maar altijd gedacht dat ik de enige afwijkende drol was met dit achterlijke gevoel. Maar het speelt dus echt veel breder. Er zijn zelfs mensen die er de grootst mogelijke moeite voor gaan doen om hun potje of toetje weer terug in de schappen te krijgen. Gaan fabrikanten stalken, houden supermarkten flink bezig en gaan op jacht naar nog wat voorraad elders. Zo ver ga ik dan gelukkig weer niet, maar ik geef wel toe dat ik vreselijk kan balen. Maar gelukkig maken die geluksmomentjes wel weer een boel goed!